Spørsmål og svar

​På denne siden vil du finne ofte stilte spørsmål med svar. Dersom du ikke finner det du ønsker svar på, kan du gjerne sende inn ditt spørsmål til oss.

 

Vis alle
  • Om eFaktura

  • Hvordan oppretter jeg en eFaktura-avtale?

  • Kan jeg endre beløp og forfallsdato på en eFaktura?

    ​Ja, du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto som skal belastes.

  • Blir regningene mine betalt automatisk på forfallsdato med eFaktura?

    ​Nei, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken før beløpet trekkes fra din konto.

  • Risikerer jeg å få eFaktura fra hvem som helst?

    Nei. Det er du selv som bestemmer hvilke bedrifter du skal motta eFaktura fra. Egen avtale inngås via nettbanken, med hver enkelt bedrift.​

  • Får jeg papirfaktura i tillegg til eFaktura?

    Nei, dersom du velger eFaktura vil regningen kun bli presentert i nettbanken.​

  • Hva koster det for meg som kunde å bruke eFaktura?

    Å motta fakturaen er gratis! Selve betalingen koster det samme som en vanlig nettbankbetaling. Hør med din bankforbindelse hva dette koster.​

  • Hva er min eFaktura referanse?

    ​eFaktura referansen varierer fra bedrift til bedrift. Du finner din referanse på tidligere tilsendte papirregninger.

  • ​Hvor lang tid tar det å etablere en eFaktura avtale?

    ​Normalt tar dette ca 1 døgn. Når du er etablert med eFaktura vil du motta neste faktura i din nettbank.

  • Jeg har registrert avtale på eFaktura, men mottar fortsatt papirmeldinger/ papirfakturaer. Hvorfor?

    ​Da er ikke avtalen aktivert, utsteder har ikke godkjent innmeldingen. Årsak kan være at opplysninger oppgitt ved innmelding ikke er korrekte, eller at tjenesten ikke tilbys for det aktuelle produktet.

  • Må jeg ha AvtaleGiro for å kunne betale med eFaktura?

    ​Nei, AvtaleGiro er en egen tjeneste for automatisk betaling – eFaktura må bekreftes i nettbanken for at betalingen skal gjennomføres. Tjenestene kan kombineres dersom betalingsmottaker tilbyr begge tjenestene

  • Trekkes regningen automatisk når jeg har eFaktura?​

    ​Nei, regningen trekkes ikke automatisk, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken. Ønskes automatisk betaling, må du i tilfelle kombinere eFaktura med AvtaleGiro.

  • ​Kan jeg gjøre endringer på en eFaktura?

    ​eFaktura har akkurat samme fleksibilitet som om du mottar papirfaktura i postkassen. Du kan endre både beløp og forfalldato.

  • Må jeg betale på forfall med eFaktura?.

    ​Du har full frihet til å velge å ikke betale en eFaktura, eller utsette betalingen, på samme måte som en papirfaktura – Normale prinsipper for forfallsperiode gjelder for eFaktura slik som for papirfaktura.

  • Får jeg varsel om at fakturaen skal betales, i tilfelle hvordan?

    ​Ja, når du inngår avtale om en eFaktura får du spørsmål om du vil ha melding via e-post når regningen sendes til nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din.

  • ​Blir purringer også sendt som eFaktura?

    ​Nei, purringer blir sendt ut som vanlig brev som du mottar i postkassen. 

  • ​Hvilke bedrifter tilbyr eFaktura?

    Oversikt over hvilke bedrifter som tilbyr eFaktura finner du i nettbanken din, eller klikk her

  • I nettbank

  • Trenger jeg nettbank for å bruke eFaktura?

    ​Ja, du må benytte nettbank for eFaktura.

  • Trenger jeg en egen sikkerhetsløsning for å bruke eFaktura?

    Nei, du bruker nettbankens sikkerhetsløsning.​

  • Hvor lenge ligger eFakturaen i nettbanken, dersom jeg ikke legger den til betaling?

    ​Regningen / eFakturaen skal være tilgjengelig i nettbanken, betalt eller ikke, - i 16-18 måneder.

  • Hva skjer om jeg bytter bank eller bruker flere nettbanker?

    ​En eFaktura avtale knyttes opp mot deg som person og ikke banken din, derfor vises den i alle nettbankene du er kunde hos. Det har derfor ingen betydning om du bytter bank.
    Bruker du flere nettbanker velger du selv hvilken nettbank regningen betales i – etter betaling lagres eFakturaen i den nettbanken du benyttet for betalingen.

  • ​Hva gjør jeg hvis jeg får ny e-postadresse?

    ​e-postadressen endres i din nettbank. Fremgangsmåten kan variere fra bank til bank, på en link som heter "endre eFaktura avtale" kan man endre e-postadressen.