Utfylt og klar i nettbanken din

Audun Strand

Avdelingsleder i NRK Lisensavdelinga

Penger i tide, penger spart

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​NRK er en stor virksomhet med rundt seks milliarder i omsetning. Da betyr det mye at regninger blir betalt i tide, noe eFaktura bidrar til.

NRK startet med eFaktura for privatpersoner i 2012 og bedrifter i 2013. – Det viktigste vi har oppnådd med ordningen er reduksjon av returpost, sier Audun Strand konstituert avdelingsleder i NRK Lisensavdelinga. Kostnader knyttet til reprint, porto, og henvendelser i forbindelse med ikke mottatt fakturaer er også redusert og har ført til store besparelser.

En fjerdedel velger eFaktura
Cirka 25 prosent av kundene bruker i dag eFaktura, 25 prosent bruker AvtaleGiro og cirka åtte prosent benytter en kombinasjon av disse. For å få enda flere til å velge elektronisk fakturering informerer NRK kundene sine om ordningene på nrk.no, utgående fakturaer og i samarbeid med banken.
- Vi sender ut faktura to ganger i året og antallet eFaktura-kunder øker i forbindelse med forfall. Noe som også gjentar seg etter purring, sier Strand og legger til: - Nye kunder siden 2012 er overrepresentert blant dem som i dag benytter seg av ordningen.

Penger spart for begge parter
Nøyaktig hva kundene sparer på bruk av eFaktura, har ikke Strand eksakte tall på, men med en ordning som gjør det enklere å betale blir det mange penger totalt sett, ikke minst i form av færre purregebyrer. Den som ikke har betalt regningen på kringkastingsavgiften innen forfall må betale 15 prosent tilleggsavgift av ubetalt avgift.

Kontakt oss

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss ditt spørsmål!​