Utfylt og klar i nettbanken din

Forside

​​​​​​​​​​​​​​ 

 alt=

Enkelt

 Du får regningene dine rett i nettbanken din, ferdig utfylt.

Fleksibelt

Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto.

Ingen KID

Du trenger ikke å taste lange KID-nummer og annen betalings-informasjon.













​eFaktura blir enda enklere! 

Fra 15. mai 2022 må du som eFakturakunde gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller Alltid eFaktura, avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. For å fortsatt kunne motta regninger og faktura som eFaktura, er det viktig at du aksepterer "Ja takk til alle" i din nettbank eller betalingsapp. Dersom aksepten ikke gjennomføres før fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022.

Merk at allerede fra 1. desember 2021 må du gi generell aksept for eFaktura «Ja takk til alle» for å kunne motta regninger fra bedrifter som du tidligere ikke har mottatt eFaktura fra. Vi oppfordrer derfor alle eFakturakunder til å inngå «Ja takk til alle»-avtale snarest mulig.

Endringen gjøres for at det skal bli enklere for deg å betale regningene dine. Med en generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å melde deg på mot de enkelte bedriftene.

Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra kan du enkelt reservere deg i nettbanken. 


Les mer om endringen


Kom i gang

I nettbanken din har du mulighet til å automatisk godta eFaktura fra alle bedrifter som tilbyr tjenesten og som man har et kundeforhold til.
Finn eFaktura-tjenesten i din nettbank for å velge eFaktura som digitalt førstevalg for faktura (Ja takk til alle).

check_ikon_bla_gronn.svg

De mest vanlige spørsmålene om eFaktura


​​Ja, du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto som skal belastes.

​Nei. Det er du selv som bestemmer hvilke bedrifter du skal motta eFaktura fra. Du kan reservere deg mot enkelte bedrifter du ikke vil motta fra i nettbanken.

​​Nei, dersom du velger eFaktura vil regningen kun bli presentert i nettbank.

​De fleste bedrifter tar ikke fakturagebyr. Selve betalingen koster det samme som en vanlig nettbankbetaling. Hør med din bankforbindelse hva dette koster.

For at du skal motta eFaktura må fakturautsteder finne deg som mottaker basert på opplysninger de har i sitt kundesystem. Hvis du ikke mottar eFaktura vennligst kontakt fakturautsteder og/eller banken for å finne ut hva slags opplysninger som ligger registrert på deg.​

​​Nei, regningen trekkes ikke automatisk, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken. Ønskes automatisk betaling, må du i tilfelle kombinere eFaktura med AvtaleGiro.

Her tilbyr bankene ulike løsninger, men som regel er det mulig å endre beløp og forfallsdato.


​​Du har full frihet til å velge å ikke betale en eFaktura.

​Du kan sette opp epostvarsling i din nettbank eller betalingsapp. De fleste betalingsapper tilbyr også pushvarsel til mobilen.

​I tillegg til vanlig brev som du mottar i posten, kan purringer og innkassovarsler nå distribueres som eFaktura

​Regningen / eFakturaen skal være tilgjengelig i nettbanken, betalt eller ikke, - i 16-18 måneder.

eFaktura er en tjeneste som knyttes opp mot deg som person og derfor vises eFaktuarer i alle nettbanker eller betalingsapper du benytter. Det har derfor ingen betydning om du bytter bank. Bruker du flere betalingsapper velger du selv hvor regningen betales - etter betaling lagres eFakturaen i den betalingsappen du benyttet for betalingen.

​Endring av epostadresse gjøres i din nettbank eller betalingsapp.

​eFaktura Ja takk til alle er generell aksept av eFaktura. Dette betyr at du som mottaker kan forvente å få første faktura som eFaktura hvis du bytter leverandør på for eksempel strøm.
Fra 1. desember 2021 er dette funksjonaliteten alle forbrukere må benytte for å motta eFaktura. 
Det er mulig å reservere seg fra å motta eFaktura fra enkelte utstedere i din nettbank eller betalingsapp.

Flere banker tilbyr løsninger for å motta og godkjenne eFakturaer på vegne av andre. Det er en forutsetningen at personene som inngår slike avtaler er kunder i samme bank.


Ja, en godkjent eFaktura kan endres/slettes fra forfallsregisteret frem til forfallsdato.​

Ingenting, du vil da ha eFaktura og AvtaleGiro kombinert. ​De betales automatisk og kopi av faktura legges i eFakturaarkiv.

Du vil ikke lenger kunne motta eFaktura, og faktura vil i stedet sendes per post.