FAQ
• Hvorfor får jeg regningene mine i nettbanken/app? Jeg har ikke bedt om dette!
Det betyr at du har gitt et generelt samtykke til eFaktura til din betalingsflate som er tilknyttet tjenesten. eFaktura er en felles tjeneste der nye eFaktura blir synlig i alle betalingsflater du benytter.
• Hvorfor har enkelte brukere fått andres eFaktura i nettbanken?
Det er mulig med eFaktura Ja takk til bestemte å inngå avtale om mottak av eFaktura på vegne av en annen. Dette er funksjonalitet som gradvis
vil forsvinne med innføring av generell aksept «Ja takk til alle» der utsteder finner deg som kunde i dette registeret og kan sende første faktura som
eFaktura. Det samme kan også inntreffe hvis utsteder har feil informasjon om deg som kunde når han søker i ovennevnte register. Det er derfor viktig å være
bevisst på at opplysninger du har registrert i din betalingsflate knyttet til eFaktura er korrekt.
• Hvorfor får jeg regninger på papir? Jeg har samtykket til "Ja takk til alle"
For at du skal motta eFaktura må utsteder støtte ny funksjonalitet for Ja takk til alle. Det jobbes med at dette skal rulles ut hos alle fakturautstedere.
• Hvorfor mottar jeg min mors fakturaer på eFaktura?
Har du tidligere akseptert mottak av eFaktura ved betaling av din mors faktura i din betalingsflate? Eventuelt må du sjekke hva slags opplysninger som er
registrert i din betalingsflate knyttet til eFaktura for å sikre at de tilhører deg og ikke din mor.
• Jeg finner ikke noe sted å melde meg på "Ja takk til alle" i min bank
De ulike betalingsflatene har tilgjengeliggjort dette på ulike måter, men det er krav om at funksjonalitet for både av-og påmelding skal tilbys i alle
betalingsflater
• Hvor skal jeg melde meg av "Ja takk til alle"?
De ulike betalingsflatene har tilgjengeliggjort dette på ulike måter, men det er krav om at funksjonalitet for både av-og påmelding skal tilbys i alle
betalingsflater
• Hvordan finner bedriften meg når den skal sende eFaktura?
Bedriften finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av "Ja takk til alle" (epost, mobil, adresse og
fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate.
• Hvilke opplysninger har dere lagret om meg?
Navn, adresse, epost, mobil og fødsels- og personnummer blir registrert og oppdatert av din betalingsflate og du vil kunne finne opplysninger om hva som er
registrert hos denne. Det er lurt å sjekke at din betalingsflate har oppdaterte opplysninger om deg for å sikre at du får de eFakturaer som du vil ha i dine
betalingsflater.
Merk at dersom du endrer opplysninger i én betalingsflate, vil det oppdateres i alle betalingsflater.