Utfylt og klar i nettbanken din

Forside

​​​​​​​​​​​​​​ 

 alt=

Enkelt

 Du får regningene dine rett i nettbanken din, ferdig utfylt.

Fleksibelt

Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto.

Ingen KID

Du trenger ikke å taste lange KID-nummer og annen betalings-informasjon.













​eFaktura blir enda enklere! 

Fra 15. mai 2022 må du som eFakturakunde gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller Alltid eFaktura, avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. For å fortsatt kunne motta regninger og faktura som eFaktura, er det viktig at du aksepterer "Ja takk til alle" i din nettbank eller betalingsapp. Dersom aksepten ikke gjennomføres før fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022.

Merk at allerede fra 1. desember 2021 må du gi generell aksept for eFaktura «Ja takk til alle» for å kunne motta regninger fra bedrifter som du tidligere ikke har mottatt eFaktura fra. Vi oppfordrer derfor alle eFakturakunder til å inngå «Ja takk til alle»-avtale snarest mulig.

Endringen gjøres for at det skal bli enklere for deg å betale regningene dine. Med en generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å melde deg på mot de enkelte bedriftene.

Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra kan du enkelt reservere deg i nettbanken. 


Les mer om endringen


Kom i gang

I nettbanken din har du mulighet til å automatisk godta eFaktura fra alle bedrifter som tilbyr tjenesten og som man har et kundeforhold til.
Finn eFaktura-tjenesten i din nettbank for å velge eFaktura som digitalt førstevalg for faktura.

Om man ønsker det kan man også inngå enkeltavtaler med utvalgte bedrifter og motta eFaktura fra disse.  

check_ikon_bla_gronn.svg

De mest vanlige spørsmålene om eFaktura


eFaktura 1.0/JTTB :
Med eFaktura 1.0 menes funksjonaliteten der en fakturamottaker aktivt melder seg på per fakturautsteder i en betalingsflate. En slik påmelding genererer en melding tilbake til fakturautsteders system som da merker kunden som eFakturamottaker og sender neste faktura som eFaktura. Denne løsningen er også kalt JTTB (Ja takk til begrenset) i Bits’ regelverk for tjenesten.
 
eFaktura 2.0/JTTA:
Med eFaktura 2.0 menes funksjonaliteten der en fakturamottaker gjør en generell aksept av eFaktura. Kunden blir da merket i eFakturatjenesten som en mottaker som ønsker eFaktura fra alle som kan sende.
Fakturamottakeren blir da tilgjengelig i et register som utstedere/leverandører kan søke i for å sende eFaktura. Hvis kunden ikke ønsker eFaktura fra enkelte utstedere finnes mulighet for reservasjon i de ulike betalingsflatene. Denne løsningen er også kalt JTTA (Ja takk til Alle) i Bits’ regelverk for tjenesten.
 
Betalingsflate:
Mobil- og nettbank eller annen betalingsapp der det er mulig å motta eFaktura, for eksempel Vipps.
 
Bits:
Bits AS er bank- og finansnæringens infrastrukturselskap. Deres fremste oppgave er å sikre og styrke en effektiv betalingsformidling og betalingsinfrastruktur i Norge (www.bits.no).


​​Ja, du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto som skal belastes.

Nei, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken før beløpet trekkes fra din konto.

​Nei. Det er du selv som bestemmer hvilke bedrifter du skal motta eFaktura fra. Du kan reservere deg mot enkelte bedrifter du ikke vil motta fra i nettbanken.

​​Nei, dersom du velger eFaktura vil regningen kun bli presentert i nettbank.

​De fleste bedrifter tar ikke fakturagebyr. Selve betalingen koster det samme som en vanlig nettbankbetaling. Hør med din bankforbindelse hva dette koster.

​For at du skal motta eFaktura må utsteder støtte ny funksjonalitet for Ja takk til alle. Det jobbes med at dette skal rulles ut hos alle fakturautstedere.

​Nei, AvtaleGiro er en egen tjeneste for automatisk betaling – eFaktura må bekreftes i nettbanken for at betalingen skal gjennomføres. Tjenestene kan kombineres dersom betalingsmottaker tilbyr begge tjenestene.

​​Nei, regningen trekkes ikke automatisk, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken. Ønskes automatisk betaling, må du i tilfelle kombinere eFaktura med AvtaleGiro.

​ Kan jeg gjøre endringer på en eFaktura?

​​Du har full frihet til å velge å ikke betale en eFaktura.

​Du kan sette opp epostvarsling i din nettbank eller betalingsapp. De fleste betalingsapper tilbyr også pushvarsel til mobilen.

​I tillegg til vanlig brev som du mottar i posten, kan purringer og innkassovarsler nå distribueres som eFaktura

​Regningen / eFakturaen skal være tilgjengelig i nettbanken, betalt eller ikke, - i 16-18 måneder.

eFaktura er en tjeneste som knyttes opp mot deg som person og derfor vises eFaktuarer i alle nettbanker eller betalingsapper du benytter. Det har derfor ingen betydning om du bytter bank. Bruker du flere betalingsapper velger du selv hvor regningen betales - etter betaling lagres eFakturaen i den betalingsappen du benyttet for betalingen.

​Endring av epostadresse gjøres i din nettbank eller betalingsapp.

​eFaktura Ja takk til alle er generell aksept av eFaktura. Dette betyr at du som mottaker kan forvente å få første faktura som eFaktura hvis du bytter leverandør på for eksempel strøm.
Fra 1. desember 2021 er dette funksjonaliteten alle forbrukere må benytte for å motta eFaktura. 
Det er mulig å reservere seg fra å motta eFaktura fra enkelte utstedere i din nettbank eller betalingsapp.